Maastricht (ABKM)

English text below
_______________

In Maastricht is het warm. De fine arts afdeling heeft een eigen locatie naast de academie(fabriek): een mooi oud pand waarin de 11 eindexamenstudenten alle ruimte krijgen om hun eindexamenwerk te presenteren. Een kleine groep, waardoor er rust, ruimte en aandacht is om tot een goed eindresultaat te komen. Wij hadden hierdoor alle rust het werk stuk voor stuk te bekijken, zonder dat we werden afgeleid. Fijn dat we naar werkstukken en presentaties mochten kijken die terecht om aandacht vroegen, zonder dat er ongewenste inmenging was van anderen of andere werken.

Iemand voor wie dat zeker gold is Stef van den Dungen. Naar aanleiding van triviale gebeurtenissen, werden er door Stef kleuren gekozen. Zo koos hij ervoor een muur dezelfde blauwe kleur te geven als de geparkeerde auto die naast de tentoonstellingsplek opgesteld stond.
En van een voetbalwedstrijd uit de top tien grootste risicowedstrijden werden de kleuren van beide teams door Van den Dungen vermengd, zodat de ‘kraker’ Galatasaray vs Fenerbahçe een geschikte kleur oplevert. In dit geval voor een woonkamer.

Stef van den Dungen
Stef van den Dungen. (foto Sibylle Eimermachter)

Felix Dorer zocht in zijn één op één performance het directe contact met het publiek. Moeiteloos slaagt hij in zijn opzet. Middels een voordracht van een persoonlijk voor de bezoeker uitgekozen fragment, stuurt hij stuk voor stuk zijn verhaal de wereld in.

Felix Dorer
Felix Dorer (foto Sibylle Eimermachter)

Sara Bachour toont filmbeelden van gebruiksobjecten van dierfiguren en geeft de dieren met verzonnen verhalen een fictief verleden.
Kitscherige dierobjecten zoals een geglazuurde aardenwerken asbak in de vorm van een schildpad, worden vanuit een vast standpunt van dichtbij gefilmd. De objecten draaien langzaam rond tegen een zwarte achtergrond. In het Italiaans vertelt een vrouwenstem over elk object een sprookjesachtig verhaal.

Sara Bachour
Sara Bachour (MK) 
Sara Bachour - videoinstallatie 
(foto boven Sibylle Eimermachter, onder Marcel Kronenburg)

Voor de videoinstallatie van Kim Reijntjens (The Ingenue and Props), heeft Kim de ruimte aangekleed als een filmset. Een rood tapijt die niet allen als de rode loper fungeert maar ook als een oneindige achtergrond en een backstage. Een film groot geprojecteerd op de muur toont een meisje dat een pruik opdoet en dan zonder dat je het geluid hoort gaat vertellen (acteren). In de ruimte klinkt een mannelijke stem die op een indringende manier opdrachten geeft (aan haar?).

Kim Rijntjes (MK)
Kim Reijntjens - videoinstallatie (foto Marcel Kronenburg)
Hester van Tongerlo
Hester van Tongerlo (foto Sibylle Eimermachter)
Gladys Zeevaarders
Gladys Zeevaarders (foto Sibylle Eimermachter)
Dina Dressen
Dina Dressen (foto Sibylle Eimermachter)

English text
_______________

Maastricht (ABKM)

It is hot in Maastricht. The fine arts department has its own location next to the academy (factory): a beautiful old building where the graduating students are given a lot of the space to present their graduation work. This year consists of a  small group of 11 students, which means there is calm, space and attention, resulting in a good end result. For us it meant we could take the time to really view all the works piece by piece, without being distracted. It was wonderful to be able to look at works and presentations which rightly asked for attention, without there being unwanted interference by other people or other works.

This certainly goes for Stef van den Dungen. Certain colours were chosen by Stef, based on trivial events. For example, he chose to paint a wall the same colour blue as the car that was parked outside the exhibition space.
And from a soccer match from the top ten largest risk matches, the colours of both teams were mixed by Van den Dungen, so that a suitable colour arose for the ‘hit match’ Galatasaray vs Fenerbahçe. In this case, for a living room.

Stef van den Dungen
Stef van den Dungen. (foto Sibylle Eimermachter)

Felix Dorer aimed for direct contact with the visitors in his one to one performance. He effortlessly succeeds in his intention. Via a recitation from a fragment chosen especially for each individual person, he sends his story into the world piece by piece.

Felix Dorer
Felix Dorer (foto Sibylle Eimermachter)

Sara Bachour shows footage of everyday objects of animal figures and gives the animals a fictitious past with fabricated stories.
Kitschy animal objects such as a glazed ceramic ashtray in the shape of a turtle, are filmed close up from a fixed position. The objects slowly rotate against a black background. A female voice tells a fairy tale-like story about each object.

Sara Bachour
Sara Bachour (MK) 
Sara Bachour - videoinstallatie 
(foto boven Sibylle Eimermachter, onder Marcel Kronenburg)

For her video installation (The Ingenue and Props), Kim Reijntjens has turned the space into a film set. A red carpet serves not only as a red carpet but also as an infinite background, and a backstage. A movie projected onto the wall shows a girl putting on a wig and then starts talking (acting) without the visitor being able to hear the sound. At the same time, the sound of a man’s voice can be heard, giving (her?) instructions in an intrusive way.

Kim Rijntjes (MK)
Kim Reijntjens - videoinstallatie (foto Marcel Kronenburg)
Hester van Tongerlo
Hester van Tongerlo (foto Sibylle Eimermachter)
Gladys Zeevaarders
Gladys Zeevaarders (foto Sibylle Eimermachter)
Dina Dressen
Dina Dressen (foto Sibylle Eimermachter)
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s