Den Haag (KABK)

Rosa Helldorfer & Rob Groot Zevert

De Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) presenteerde van 12 t/m 17 juli de eindexamenshow 2014. De tentoonstelling toonde het werk van alle 12 opleidingen. Wij bekeken alleen de afdelingen Fine Art / Beeldende Kunst. De Graduationshow 2014 speelde zich af op één locatie. Het gebouw staat in het centrum van Den Haag, vlakbij het bestuurscentrum van ons land en ook dichtbij CS-centraal. KABK heeft mooie ruime lokalen en goede voorzieningen. De opzet van de opleiding en de presentatie ervan is klassiek academisch van aard, met nog een deel Fine Art Part Time (avondschool). Veel individuele presentaties van werk, weinig samenwerkingen. Het niveau van fine art was erg wisselend, van erg vaag en onduidelijk met de gebruikelijke reverenties naar bestaande kunst tot scherp en origineel, met af en toe een uitschieter. Veel totaalervaringen: dit wil zeggen presentaties van een werk in een ruimte, waarbinnen ook de ruimte zelf onderdeel vormt van de ervaring. Goed voor de atmosfeer, niet altijd beter voor het werk.

Een selectie van kunstenaars:

Nathalie-Mannaerts
Nathalie Mannaerts
Mooie schilderwerken, behoorlijk formaat, klassieke, museale presentatie. Sprookjesachtige landschappen met een mooie materiaaluitdrukking. Nathalie laat verschillende ontwikkelfases zien en wordt steeds beter. De voorstellingen met sprookjesfiguren en onzin-verhaaltjes met caravans in het bos, uitkijktorens, figuren die hoog in een boom zitten, witte paarden en heldere witte spuitverf (mistig licht), komen het werk niet ten goede. Deze onderdelen treden nadrukkelijk op de voorgrond, maar hebben amper effect. Heel erg jammer. Het mooiste doek was een landschap zonder mensen. (zie foto)

 

SANTERI-TAURULA-01   

SANTERI-TAURULA-02   SANTERI-TAURULA-03
Santeri Taurula (fin)
Mooi evenwichtige werken, allen van gelijkmatig niveau. In de basis is het werk abstract, constructivistisch. Zorgvuldige composities. Met de piepkleine ingevingen maakt ze monumentale opmerkingen. Toeval, gevonden voorwerpen of afval zijn onderdeel van het werk; de ingreep, zonder dat het trash wordt. Ze maakt gebruik van onderdelen die al in de ruimte aanwezig zijn; een ijzeren staaf, een scheur in de achterwand, een handdoek, plakband en plakplastic en andere wegwerpmaterialen gebruikt ze terloops. Het lijkt wel of de werken per ongeluk tot stand zijn gekomen. Ook associaties met plattegronden dringen zich op. Ook de vloer of vlonder deed mee. Dat vond ik het minst en had er volgens mij uit gekund. Desalniettemin mooie aanvulling op Ernstig Geschikt.

 

AURA-BENGER-02   AURA-BENGER-01   AURA-BENGER-03
Aura Rendon Benger
Grote, monumentale ingreep in de ruimte met seksueel getinte voorwerpen, zowel vagina- als fallussymboliek. Heel grote zachte stoffige, zijdeachtige fabrics, met mierzoete pastelkleuren. De ruimte tussen de werken en de reflectie van licht waren prachtig op elkaar afgestemd. Het werk zelf was nogal onhandig in elkaar gezet en het kleurgebruik was wel erg ‘zacht. De urgentie van de vagina- en fallusthematiek ontging ons totaal. Of was het wellicht de zachte omgeving versus het ‘schokkende’?

 

Leslie-Nagel
Leslie Nagel
Maakt kinetische opbjecten. Probeert een soort eigen beeldtaal te ontwikkelen met bewegingen die schommelen, haperen, trillen, wapperen, die geluid maken, die piepen, knarsen, tikken, schokken, kraken. Het werk is nog teveel in ontwikkeling, maar beloftevol.

 

Thomas van Rijs-ets   Thomas-van-Rijs
Thomas van Rijs
Beelhouwer, schilder. Eclectisch, jongensachtig. Maakt veel verschillend werk, en gebruikt veel verschillende onderwerpen. Machines, architectuur, zeevaart, boten, houten constructies, een harnas van lood. Vooral het kleine werk is wonderschoon, de kleine schilderijen en de etsen. Het groter formaat werk is niet altijd even goed. Deze schilderijen misten ‘glans’, lijken moeizaam tot stand te zijnkomen.

 

Steef-Crombach
Steef Crombach
Maakt site-specifiek werk. Tegelvloer-object die op een tegelvloer staat. Zorgvuldig gedaan. Wel mooi, maar niet erg opwindend.

Afdeling: Partime / avondschool

LISETTE-FRIMANNSLUND-01
Lisette Frimansslund
Ondanks het feit dat het werk wat gedateerd oogt, sprong het werk van Lisette eruit. Ze schildert onderdelen weg uit foto’s, op zo’n manier dat er nieuwe voorstellingen ontstaan. Het resultaat zijn schilderijen die van de deels verdwenen afbeelding vooral een heldere compositie maakten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s